وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 3 دى 1398 ساعت 10:13   |   کد مطلب: 38558
حسن شمشادی با تأکید بر اینکه باید تاکتیک‌های اقناع مخاطب را آموخت و آن را به کار بست، اعتماد مخاطب به رسانه و خبرنگار را بزرگترین سرمایه آن عنوان کرد و گفت: اعتماد یک‌شبه حاصل نمی‌شود اما ممکن است یک‌شبه ویران شود.

حسن شمشادی  در کارگروه «آموزش خبرنگاری در بحران» که به همت مجمع فعالان رسانه‌های انقلاب اسلامی در استان همدان برگزار شد اظهار کرد: عصر ارتباطات شرایطی را ایجاد کرده که از کودک چندساله تا سالخوردگانی که شاید بی‌سواد و یا کم‌سواد باشند بخش زیادی از ساعات خود را در فضای مجازی می‌گذرانند.

وی با بیان اینکه کاربران فضای مجازی به دو بخش «منفعل» و «فعال» تقسیم می‌شوند گفت: قاعدتاً خبرنگاران به عنوان بخش نخبه و جریان‌ساز در جامعه باید در فضای مجازی نقش فعالی را ایفا کنند نه اینکه «کاربر فضای مجازی» باشند و یا «کارگر آن».

این پیشکسوت رسانه تأکید کرد: خبرنگاران باید با رصد اتفاقات پیرامون، هوشمندانه در تولید محتوا به صورت هدفمند، فعالانه، جریان‌ساز و موج‌آفرین نقش‌آفرینی کنند.

خبرنگار باید صاحب ایده و نظر باشد

وی خبرنگاری را یک «هنر» قلمداد کرد و با بیان اینکه نگاه به این حرفه در قالب کارمندی یک آفت است گفت: خبرنگار باید صاحب ایده و نظر بوده و در راه خدمت به مردم و آرمان‌های نظام دغدغه‌مند باشد.

شمشادی «چشم گفتن صرف» بدون توجه به تبعات آن برای اجتماع و اعتماد جامعه را آفت دیگر در این حرفه عنوان کرد و اظهار کرد: در برخی مواقع شاهد برخی خطوط قرمز ساختگی از سوی عده‌ای در رسانه‌ها هستیم که باید خود را از این مسیر دور کرد.

وی گفت: معتقدم در جایی که یقین داریم حرف ما در حوزه رسانه و با نگاه به رعایت اصول اخلاقی و آرمان‌ها درست است باید موضوع را جسورانه مطرح کرد.

این خبرنگار پیشکسوت افزود: اگر در مجموعه‌ای که کار می‌کنیم اختلاف نظر وجود دارد ابتدا باید ایده‌ها را با مسوولان بالادستی رسانه برای بهبود کار در میان گذاشت و اگر کارساز نیفتاد به دور از نگاه جناحی ـ حزبی موضوع را با رویکرد اصلاحی در فضای مجازی مطرح کرد که البته باید پای تبعات و هزینه‌های بعدی آن نیز ماند.

خبرنگار باید در فضای مجازی فعال و مرجع باشد 

این پیشکسوت رسانه با تأکید بر اینکه خبرنگار باید در فضای مجازی فعال و مرجع باشد گفت: نگاه صفر و صدی به رصد مسائل و یا تحلیل شرایط بزرگترین مشکل کشور است در صورتی که باید در تحلیل وقایع و رفتار شخصیت‌ها نگاه همه‌جانبه‌گر و «از صفر تا صد» داشت.

وی تولید محتوای ارزشمند در فضای مجازی با هدف روشنگری را یکی از وظایف خبرنگاران دانست و گفت: باید خود را برای خبررسانی درست در جریان اتفاقات مختلف و یا مواقع وقوع بحران آماده کنیم.

شمشادی اعتماد مخاطب به رسانه و خبرنگار را بزرگترین سرمایه آن عنوان کرد و افزود: اعتماد یک‌شبه حاصل نمی‌شود اما ممکن است یک‌شبه ویران شود، بنابراین باید نسبت به این سرمایه اجتماعی، حفظ و رشد آن حساس بود.

اقناع مخاطب و توجه به اعتمادسازی در جامعه رسانه را رشد می‌دهد

وی با تأکید بر اینکه باید تاکتیک‌های اقناع مخاطب را آموخت و آن را به کار بست گفت: تسلط بر حرف خبرنگاری با مطالعه، توجه به اصل آموزش، برقراری ارتباط، در بطن جامعه بودن، تمرکز بر اصول جامعه‌شناختی و روانشناختی میسر می‌شود.

این خبرنگار پیشکسوت تأکید کرد: اقناع مخاطب و توجه به اعتمادسازی در جامعه نه تنها رسانه را رشد می‌دهد که زمینه فعالیت راحت رسانه‌های معاند که دنبال تزریق خوراک فکری دلخواه خود به مردم هستند را می‌گیرد.

وی تأکید کرد: معتقدم خبرنگاران ضمن اینکه باید اطلاعات کافی از حوزه‌های مختلف داشته باشند بهتر است بر یک یا دو حوزه مسلط بوده و خود را متخصص و خبره آن بخش کنند تا به رشد و پویایی برسند.

شمشادی در ادامه گریزی به حرفه خبرنگاری در شرایط بحرانی و جنگ زد و با بیان اینکه خبرنگار این حوزه باید به لحاظ جسمی و روحی آمادگی بحران و مدیریت آن را داشته باشد گفت: شرایط سخت و عجیب و مشاهده برخی صحنه‌های زجرآور نباید خبرنگار را از رسالت اصلی او که خبررسانی درست، بهنگام و سریع است بازدارد.

وی آموزش به خبرنگاران را یک اصل اساسی عنوان کرد و افزود: برخی از اهالی رسانه از عدم برگزاری کارگاه‌های آموزشی گلایه می‌کنند، هرچند بنده برگزاری این دوره‌ها را لازم می‌دانم اما معتقدم اگر خبرنگاری دنبال رشد و پیشرفت باشد می‌تواند با مطالعه و یا بهره‌برداری از مطالب خوب در اینترنت و... خود را تقویت کند.

این خبرنگار پیشکسوت مطالبه‌گری را مهمترین کار خبرنگار دانست و با بیان اینکه در جریان تحقق این اصل مهم نباید از هیچ کس واهمه داشت گفت: جهت‌دهی و مدیریت افکار عمومی از دیگر رسالت‌های رسانه است که باید نسبت به این موضوع نیز حساس بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما