آخرین قیمت سکه و طلا
دکه روزنامه و نشریات
وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 18 فروردين 1397 ساعت 07:42   |   کد مطلب: 32256
استاندار همدان با بیان اینکه دوطرح اولیه برای بندرخشک همدان، به تهران ارسال شده و مذاکراتی پیرامون آن صورت گرفت گفت: علاوه بر آن یک طرح دیگر نیز در دست تدوین است و از ما خواسته شده کامل‌تر و جامع‌تر به آن بپردازیم تا بتوانیم سازمان‌های بین المللی را برای تصویب این طرح مذکور مجاب نماییم.

مفهوم بندر خشک از بنادر خشک که توسط خطوط راه‌آهن به طور مستقیم با پایانه‌های میان نقلیه‌ای مرتبطند گرفته شده است در واقع بندر خشک مکانی برای توزیع کالاهای عمده در کشور است، در این پایانه‌ها کانتینرها درست به همان شیوه جابجا می‌شوند که گویی جابجایی آنها در بنادر دریایی صورت می‌گیرد.

 

در ایران بسیاری از مناطق و شهرک‌های صنعتی قابلیت تبدیل به بنادر خشک را دارند و استاندار همدان پیشتر اعلام کرده بود منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد، مکان مطلوبی برای تبدیل به بندر خشک است.

 

وی در این باره تصریح کرده بود:  در شهرهای ساحلی بار هر کشتی باید در کل کشور توزیع شود، اما بندر خشک به این صورت است که بار باتخلیه در بندر مستقیما به استان همدان می‌رسد و از استان به سایر شهرها از جمله غرب کشور منتقل می‌شود که از فواید این کار سهولت در حمل‌و‌نقل است.

 

اخیرا زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که مسئولین استان کرمانشاه هم قصد ایجاد بندر خشک را در این استان دارند دارد بنابراین به سراغ استاندار همدان رفته و از وی درخصوص روند پیگیری طرح بندر خشک در همدان و اینکه آیا امکان دارد دو استان هم‌جوار به بندر خشک تبدیل شوند جویا شویم.

 

محمدناصرنیکبخت در گفتگو با خبرنگار نافع،با بیان اینکه هیچ مانعی برای ایجاد بندر خشک در دو استان همجوار وجود ندارد اظهار کرد: ایجاد بندر خشک در استان به راحتی انجام نمی‌شود و باید سازمان بین المللی همکاری‌های اقتصادی اکو طرح آن را تأیید کند تا بتوان این ظرفیت را در استان ایجاد کرد، در واقع این برنامه‌ای کشوری است که چه در استان همدان، چه کرمانشاه و یا هر استان دیگری باشد باید به تصویب اکو رسیده باشد.

 

وی با بیان اینکه ما در یکی از زیرساخت‌های بندر خشک که راه‌آهن است از استان کرمانشاه جلوتر هستیم گفت: شرایط تصویب بندرخشک نیازمند زیرساخت‌هایی مانند جاده سراسری، راه‌آهن، برق، گاز و آب است که خوشبختانه ما همه این امکانات را در منطقه ویژه اقتصادی داریم.

 

استاندار همدان تبیین کرد: دوطرح اولیه برای بندرخشک همدان به تهران ارسال شده و مذاکراتی پیرامون آن صورت گرفت و یک طرح دیگر هم در دست تدوین است که از ما خواسته شده کامل‌تر و جامع‌تر به آن پرداخته شود تا بتوانیم سازمان‌های بین المللی را برای تصویب این طرح مجاب نماییم.

 

وی تشریح کرد: وقتی منطقه یا استانی به بندر خشک تبدیل شود کشورهای صادرکننده تصمیم می‌گیرند محصولاتشان به کدام بندر خشک منتقل شده و از آنجا به دیگر کشورها یا مناطق جهان ترانزیت شود و این در اختیار خود کشورهاست که کدام بندر خشک را برای این منظور انتخاب کنند.

 

نیکبخت یکی از مهم‌ترین آثار ایجاد بندر خشک را اشتغالزایی برشمرد و عنوان کرد: فعال شدن بخش‌های مختلف حمل و نقل، باربری، گمرک و... از جمله آثار بندر خشک است که طبیعتا پیامدهای مثبتی چون تقویت ظرفیت‌های اقتصادی استان و اشتغالزایی را در پی خواهد داشت. 

 

استان همدان شهری غیرنفتی و غیر صنعتی است بنابراین تقویت بنیه‌های اقتصادی استان نیازمند توجه بر بخش‌های دیگری است، ایده بندر خشک از جمله طرح‌هایی است که اگر با مطالعه و دقت مورد پیگیری مسئولین استان قرار گیرد می‌تواند استان را نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهانی به ظرفیتی بی‌نظیر تبدیل کند اما لازمه این هدف تدوین برنامه‌ای متخصصانه و منسجم و مسئولینی بااراده در پیگیری است که امید است هرچه زودتر به نتیجه مورد نظر برسد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما