دانلود نرم افزار موبایل اندروید ریکاوری
آخرین قیمت سکه و طلا
دکه روزنامه و نشریات
وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 29 اسفند 1396 ساعت 13:23   |   کد مطلب: 32057
استاد جامعه شناسی دانشگاه بوعلی همدان مطرح کرد:
اساس سنت نوروز، نکوداشت ایام و گردش روزگار است
استاد جامعه شناسی دانشگاه بوعلی همدان با بیان اینکه توجه به آئین و سنت هایی مانند نوروز در واقع به نوعی واکسیناسیون فرهنگی است گفت: واکسینه کردن افراد جامعه با این شیوه می تواند فرهنگ جامعه را از دستبردها و تهاجمات فرهنگی حفظ کرده و اتکای افراد را به فرهنگ داخلی افزون کند.

دکتر اسدالله نقدی در گفت و گو با خبرنگار نافع با اشاره به دیدگاه های جامعه شناسانه سنت نوروز اظهار کرد:  مجموعه فرهنگ در جوامع مختلف از سنن و آداب متعددی شکل میگیرد که وجه تمایز جوامع از یکدیگر  است.

 

وی تصریح کرد: در دیدگاه جامعه شناسی، جامعه ظرف است و محتوای این ظرف فرهنگ، سنن، آداب و رسوم هستند وگرنه بدون این محتوا جامعه به فضای جغرافیایی تعبیر می شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: نوروز در فرهنگ ما ایرانی ها قدمتی دیرینه دارد که حتی پس از اسلام هم به دلیل ماهیت توجه به تغییر و تحول، نوشدن و زدودن زنگارها از دل جامعه و افراد آن مورد تأیید و حمایت قرار گرفت.

 

وی در ادامه افزود: چنانچه بخواهیم جوانان جامعه خود را خودبسنده و جامعه نگر کنیم چاره ای نداریم جز اینکه به محتوای فرهنگی جامعه خود که متشکل از همین آئین ها و سنت هاست توجه داشته باشیم و زمینه های اجرا و تحقق درست و فراگیر آن را فراهم آوریم.

 

نوروز وسیله واکسیناسیون فرهنگ

نقدی ضمن تأکید بر این امر که توجه به آئین و سنت هایی مانند نوروز در واقع به نوعی واکسیناسیون فرهنگی است متذکر شد: واکسینه کردن افراد جامعه با این شیوه می تواند فرهنگ جامعه را از دستبردها و تهاجمات فرهنگی حفظ کرده و اتکای افراد را به فرهنگ داخلی افزون کند.

 

وی تشریح کرد: هویت بدون فرهنگ و مؤلفه های فرهنگی معنا ندارد، نوروز در ذات خود به دلیل کارکرد منحصر بفردی که دارد نشانی از تحویل سال است که البته در همه جوامع اتفاق می افتد اما این درایت و ذکاوت ایرانیان است که سال نو را درست در متعادل ترین زمان سال یعنی "بهار" انتخاب کرده است.

 

نوروز وجه تمایز تقویم ایرانی با دیگر تقویم هاست

استاد جامعه شناسی دانشگاه بوعلی ادامه داد: انتخاب نخستین روزهای بهار به عنوان شروع سال نو وجه تمایز سال نو ایرانی با سال نو میلادی، چینی، قمری و دیگر تقویم هاست که نشان از طبیعت دوستی ایرانیان دارد.

 

وی با بیان اینکه رسوم زیرمجموعه نوروز مانند دیدو بازدید، خانه تکانی، چهارشنبه سوری و ... همه و همه نشانه های دیگری از ظرافت فرهنگ ایرانی است خاطرنشان کرد: آنچه ما در دعای تحویل سال هم می خوانیم به همین امر باز میگردد که هم طبیعت و هم انسان ها خواهان گردش حال به بهترین حالات خود هستند.

 

اساس سنت نوروز، نکوداشت ایام و گردش روزگار است

نقدی بیان کرد: نوروز از ابتدا دارای رسومات مختلف دیگری از قبیل قاشق زنی هم بوده که به دلیل شرایط روز جوامع و گسترش شهرنشینی از رونق افتاده و برخی دیگر از این رسومات مانند چهارشنبه سوری که حالا بیشتر شبیه میدان کارزار شده است دچار تحول و اضافه شدن پیرایه ها شده اند.

 

وی در پایان گفت: اساس سنت حسنه نوروز، نوداشت ایام و گردش روزگار به همراه شیرین کردن کام مردم بوده و یکی از مهمترین محورهای سنت زیبای نوروز توجه به فقرا و تهیدستان و نیازمندان جامعه است که بر غنای فرهنگ جامعه افزوده و تأییدات و مؤکدات دین اسلام را هم همراه دارد.

 

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت