دانلود نرم افزار موبایل اندروید ریکاوری
دکه روزنامه و نشریات
وضعیت آب و هوای همدان
آخرین قیمت سکه و طلا

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 11 آذر 1396 ساعت 08:13   |   کد مطلب: 30402
دبير بيست و چهارمين جشنواره كودك و نوجوان همدان
زيرساخت‌ها هيچ تغييري نكرده است
مريم كاظمي امسال مسووليت مهمي بر عهده گرفته است. مديريت جشنواره‌اي كه چشم‌هاي زيادي به آن دوخته شده؛

به گزارش نافع،به نقل از اعتماد،در اين بين مجالي دست داد تا با او درباره اوضاع فعلي تئاتر كودك و نوجوان و شرايط همدان براي برگزاري،گپ و گفتي داشته باشيم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

بارها شنيده شده كه مسوولان بودجه مناسبي براي جشنواره در نظر نمي‌گيرند، به نظر شما چرا همدان در اين زمينه هزينه نمي‌كند؟

اين مشكلي است كه نه تنها در همدان كه ما در تهران هم با آن مواجه هستيم و درباره بودجه مورد نياز براي توليد و اجراي آثار كودك و نوجوان بحث وجود دارد. سال‌ها است كه مي‌بينيم جشنواره‌هاي ما به دليل مسائل مالي سير نزولي طي مي‌كنند و همواره مشكلات و كاستي‌هايي وجود دارد. به عنوان نمونه اسكان گروه‌ها و رفت و آمد آنها با مساله مواجه است و همين عامل موجب مي‌شود هنرمندان نتوانند به تماشاي تجربه‌هاي يكديگر بنشينند. بر اين اساس بايد پذيرفت يكي از ويژگي‌هاي اصلي و مهم برگزاري يك جشنواره كه ايجاد امكان ارتباط و گفت‌وگو بيشتر بين هنرمندان است زير سوال مي‌رود. براي رسيدن به اين اهداف بايد بودجه متناسب وجود داشته باشد ولي نكته اين است كه مانند تمام موارد ديگر، زمان مذاكره يك حرف مي‌شنويم و وقتي كار به جريان مي‌افتد به سد نداريم و بودجه تامين نشده است بر مي‌خوريم و اين پاسخ در شرايطي مطرح مي‌شود كه ما روي صحبت‌ها حساب باز كرده‌ايم و بر همين مبنا برنامه‌ريزي‌ها هم انجام شده است. بايد به اين نكته اشاره كنم كه مسوولان همدان براي برپايي جشنواره هزينه مي‌كنند ولي اين هزينه با در نظر گرفتن افزايش هرساله تورم نياز دست‌اندركاران جشنواره را پوشش نمي‌دهد. از پرداخت دستمزدها، مواد تبليغي، اسكان و پذيرايي از گروه‌هاي داخلي و خارجي گرفته تا تجهيز سالن‌هاي مورد نياز براي اجراي آثار. بنابراين به جرات مي‌توان گفت شايد سه سال قبل با همين بودجه امكان برگزاري يك جشنواره درخشان وجود داشت ولي اين مبلغ براي امروز اصلا كافي نيست. پس اگر قرار باشد همين كيفيت فعلي جشنواره را حفظ كنيم بايد در فكر به روز رساني بودجه برگزاري ‌ باشيم.

نگاه مقطعي به برگزاري جشنواره هم يكي ديگر از مشكلات اين رويداد به نظر مي‌رسد‌. چرا دبيرخانه در طول سال فعاليت چنداني ندارد ولي ماه آبان و آذر همه‌چيز جدي مي‌شود؟

با اين نظر كه نگاه مقطعي به برگزاري جشنواره وجود دارد مخالفم چون اين علاقه در مسوولان استان ديده مي‌شود. همه مي‌خواهند كه همدان به پايگاه برگزاري جشنواره كودك و نوجوان تبديل شود و مردم هنر دوست و تئاتردوست اين استان با علاقه بليت تهيه ‌كنند و به تماشاي آثار بنشينند. اما بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه خوراك جشنواره از اجراي عمومي نمايش‌ها در طول سال تامين مي‌شود. شما در نظر بگيريد كه دبيرخانه بسيار حرفه‌اي هم در اختيار ما باشد ولي وقتي در طول سال براي اجراي عمومي نمايش‌هاي كودك و نوجوان اتفاق خاصي نيفتد، چطور بايد جشنواره‌اي با‌كيفيت برگزار كنيم؟بنابراين در گام نخست بايد در همدان و ساير استان‌ها شرايطي به وجود بيايد كه اجراهايي با كيفيت تئاتر كودك و نوجوان را ببينيم، بعد از ميان اين آثار بهترين‌‎ها را براي حضور در جشنواره معرفي كنيم.

آيا همدان در زمينه احداث زيرساخت عملكرد مناسبي از خود به جا گذاشته است؟

در اين رابطه مي‌توانم به تجربه شخصي‌ام اشاره كنم كه چهارسال قبل در همدان اجرا داشتم و حالا مي‌بينم چيزي به زيرساخت‌ها اضافه نشده است. جز يكي دو بلك باكس كه تا حدي به تقليد از بعضي سالن‌هاي غيراستاندارد تهران كه هر اتاق و مكان كوچك را به اسم سالن معرفي مي‌كنند تجهيز شده‌اند. ولي در زمينه امكانات نوري، صوتي و اتاق‌هاي گريم اتفاق‌هاي خوبي رخ داده اما كافي نيست به ويژه وقتي شما قصد رشد و پيشرفت يك جشنواره را داشته باشيد.

آيا در همدان با يك جشنواره واقعا بين‌المللي مواجه هستيم؟

بله، چون هرسال ميزبان هنرمندان چندين كشور هستيم كه آثارشان را در ايران روي صحنه مي‌برند. حتي اگر بحث رقابت را در نظر نگيريم، همين كه گروه‎‌هاي خارجي در كنار گروه‌هاي ايراني اجرا مي‎‌كنند و اين هنرمندان با تجربه‌هاي يكديگر آشنا مي‌شوند با يك رويداد بين‌المللي مواجه هستيم. به اضافه اينكه ما امسال يك بخش مسابقه بين‌الملل هم اضافه كرده‌ايم كه در آن گروه‌هاي ايراني مي‌توانند خودشان را در كنار گروه‌هاي خارجي محك بزنند.

به نظر شما چه موانعي بر سر راه پيشرفت جريان تئاتر كودك و نوجوان وجود دارد؟

موضوع به نوعي از هنرمندان اين حوزه جدا نيست و در حقيقت به خود آنها هم بازمي‌گردد كه چقدر كار مي‌كنند و فعال هستند. اين ما هستيم كه بايد براي ارايه نمايش‌هاي با كيفيت انگيزه داشته باشيم. البته كه در اين مسير به زيرساخت‌هايي هم نياز است و مساله اقتصاد از مهم‌ترين موارد مورد نياز براي حركت رو به جلو به شمار مي‌رود. تا وقتي اين مساله حل نشود ما را در طول سال با ضعف اجرا مواجه مي‌كند و در درازمدت با كاهش كيفيت هنري آثار مواجه خواهيم شد. از طرفي همين ضعف موجب مي‌شود آنچه روي صحنه مي‌بريم را به شكل يك تجارت ببينيم و با وجود تمام شعارها درباره اهميت و تاثيرگذاري هنر تئاتر، رنگ و جلاي جنبه‌هاي تجاري كار را بيشتر كنيم .

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت