دانلود نرم افزار موبایل اندروید ریکاوری
وضعیت آب و هوای همدان
موسسه خیریه نسیم وصال
آخرین قیمت سکه و طلا
دکه روزنامه و نشریات

 

 

تاریخ : جمعه 17 شهریور 1396 ساعت 18:32   |   کد مطلب: 28996
مستند ساز و پیشکسوت برجسته سینمای ایران، گفت: تنها تصویری که الان از 17 شهریور 57 موجود است توسط فردی که ساکن خیابان ژاله بوده گرفته شده است او توانسته بود از طبقه دوم منزل خود چند ثانیه از وقایع آن جمعه خونین را ثبت بکند.

به گزارش نافع، منوچهر مشیری مستند ساز همدانی و پیشکسوت برجسته سینمای ایران  که دوران جوانی و قبل انقلاب خود را در تهران گذرانده است و در دانشکده صدا و سیما، مدرسه عالی رادیو و تلویزیون ملی ایران در رشته فیلمبرداری و رشته جامعه شناسی در دانشکده علوم اجتماعی و تعاون دانشگاه تهران  با گرایش پژوهشگریبه تحصیل پرداخته است .

 

 

 وی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به فعالیت فیلمبرداری اش در روزهایی که درآن اتفاقات مهمی برای مردم ما رقم خورده است، بیان داشت: من کار فیلم برداری از حوادث انقلاب را از اوایل نیمه دوم شهریور 57 شروع کردم که به اتفاق یکی از همکارانم به نام آقای محمود بهادری که الان چند سال است که به رحمت خدا رفته اند .

 

 

وی ادامه داد: ایشان خیلی با علاقه مندی این کار را شروع کرده بودند که من نیز در مراحلی به ایشان کمک میکردم.

 

 

مشیری اظهار کرد: ما هردو فیلمبرداران ملی سابق بودیم آقای بهادری دوربینش را زودتر از من خارج کرده بود و من هم بعد از ایشان دوربینم را خارج کردم ولی به خاطر اینکه حضور داشته باشم با ایشان همکاری میکردم .

 

 

این مستند ساز تصریح کرد: محمود بهادری شروع کننده این حرکت در تلوزیون ملی ایران بودند بعد که حوادث انقلاب شتاب پیدا کرد و خیلی گسترده تر شد و یک دوربین جواب نمیداد من هم دوربینم را از تلوزیون خارج کردم.

 

 

وی تاکید کرد: این دوربین دیگر تا پایان سال 57 حضور داشت.

 

 

مشیری ادامه داد: این دوربین حدود شش ماه در صحنه حرکت های انقلابی تهران و چند تا از شهرستان ها حضور داشت در آن روزها تب و تابی عجیبی در جامعه شکل گرفته بود و چون ما ابزار در دست داشتیم میتوانستیم ثبت و ضبط کرده و خارج از کنجکاوی های شخصی مسئله را دنبال بکنیم.

 

 

وی اذعان داشت: ما همش به دنبال این بودیم که بتوانیم در هر فرصتی که پیش می آید این کار را انجام بدهیم.

 

 

این پیشکسوت عرصه هنر بیان کرد: در روز جمعه 17 شهریور من متوجه نشده بودم که آن اتفاق افتاده است و خیلی هم خودجوش در میدان ژاله سابق که الان شهدا نام دارد صورت گرفته بود آن زمان اعلام حکومت نظامی شده بود و افرادی که اطلاع نداشتند به بهانه اینکه اینها خلاف کردند و مقررات حکومت نظامی را اجرا نکردند عوامل نظامی آن اتفاق را پیش آوردند.

 

 

وی افزود: شرایط آن روزها خیلی خاص بود اطلاع رسانی نمیشد و من اخبار را آن موقع با کنجکاوی هایی که داشتیم دنبال میکردم .

 

 

مشیری با بیان اینکه آن روزها شایعات خیلی فراوان بود، تشریح کرد: مسئله برای همه خیلی غافل گیر کننده بود و اطلاعات دقیقی هم نبود و هر کسی بر اساس گمان و حدس خود اظهار نظر میکرد مردم اتفاقات را خیلی وسیع مطرح میکردند و من به یاد دارم که  آن زمان از طریق تلفنی با آقای بهادری صحبت کردم و ایشان از آن اتفاق اطلاع داشت.

 

 

وی تصریح کرد: تنها تصویری که الان از 17 شهریور 57 موجود است توسط فردی که ساکن خیابان ژاله بوده گرفته شده است او توانسته بود از طبقه دوم منزل خود  چند ثانیه از وقایع آن جمعه خونین را ثبت بکند هرچند که خیلی کوتاه است.

 

 

هنرمند همدانی گفت: در آن زمان میشنیدیم آقایی بوده است که شغلش فنی و مهندسی بوده است و  بعد از اینکه جریان حمله به جمعیت را دیده است تصاویری از  آن روز را در چند ثانیه با دوربین خود ثبت کرده که سند بسیار مهمی هم است.

 

 

 وی یادآور شد: اگر فیلم دیگری مبنی بر اینکه جریان 17 شهریور در آن به تصویر کشیده شده است  دیدید من خیلی با قاطعیت می گویم که درست نیست.

 

 

مشیری افزود: بعد از آن بود که فیلم برداری ما که یک گروه سه نفره متشکل از بنده ، آقای بهادری و آقای اصغر شهدوست بود هم شروع شد با اتفاقات دیگری که به دنبالش بود.

 

 

وی افزود: حدود 40 ساعت از وقایع قبل از انقلاب فیلم برداری کردیم که فیلمی به نام "تپش تاریخ" از آن بیرون آمد و به مدت 134 دقیقه بود.

 

 

این مستند ساز پیشکسوت همدانی که تنها فرد به جا مانده از آن گروه سه نفره در ایران است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آقای شهدوست هم در خارج از کشور هستند.

 

 

لازم به ذکر است که مستند "جوانی من در خیابان انقلاب جامانده است" نیز یکی از آثار بسیار خوب این مستند ساز انقلابی است که خاطرات جوانان انقلابي و مبارز در مورد حوادث و اوضاع آن زمان را به تصوير مي كشد.

 

 

وی در ارتباط با این مستند اذعان داشت: این فیلم زبان گویای من از حوادث دوران انقلاب است و قیلم دیگری هم درمورد من ساخته شده است به نام نماهایی که ناپدید شد و" حمید جعفری " مستند ساز این فیلم را ساخته اند که حکایت بخشی از فیلم های وقایع و مبارزات قبل از انقلاب است که ناپدید شده است و من درجست و جوی پیدا کردن ردی از آن هستم.

 

 

مشیری با اشاره به  فیلم بلند مدت دیگری که درمورد فعالیت وی در دوران نزدیک به انقلاب ساخته شده است، بیان کرد: "روایت های نا تمام " نیز تمام خاطرات آن دوران را مطرح کرده است و به کارگردانی علی محمد قاسمی از مستند سازان برجسته کشور است.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت

پربیننده ها