وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 19 مرداد 1399 ساعت 07:52   |   کد مطلب: 39968
در روزهای سخت کرونایی، اهالی رسانه همدان لحظه‌ای از تلاش بازنایستادند و اطلاع‌رسانی تعطیل نشد، بسیاری از آنها به دل خطر زدند تا خبر تهیه کردند، گرچه تعداد زیادی از آنها کرونا گرفتند اما این اتفاق باعث نشد دست از تلاش بکشند.

به گزارش نافع، کرونا که قاره‌ها را درنوردید و از راه رسید، همه چشم‌ها به کادر درمان و بهداشت معطوف شد، چراکه رزم آن‌ها با این ویروس که جان انسان‌ها را نشانه گرفته است، آغاز شد. اما در کنار این رزمندگان تلاشگر عرصه سلامت یا همان مدافعان سلامت این رسانه‌ها بودند که باید وظیفه‌ای سترگ را به انجام برسانند و به نوعی از مدافعان خط مقدم پشتیبانی کنند.

لازم بود اطلاعات صحیح به دست مردم برسد تا با رعایت آن از جان خود محافظت کنند و از بار سنگین کادر درمان نیز کاسته شود، کم کم رسانه‌ها اهمیتی صدچندان پیدا کردند تا در میان هجوم عظیم اطلاعات بتوانند راه‌هایی بیابند که صدای حقیقت و واقعیت به گوش مردم برسد.

اهمیت اطلاع‌رسانی و آرامش جامعه به اندازه‌ای بود که «کمیته اطلاع‌رسانی» و «عملیات روانی» در ستاد استانی مقابله با کرونا شکل گرفت و زیر نظر مدیرکل دفتر سیاسی استانداری و مدیرکل روابط عمومی و مشاور استاندار آغاز به کار کرد، شرایط به سمتی رفت که ظرافت در کار اطلاع‌رسانی حائز اهمیت شد و هر جمله که قرار بود به دست مردم برسد، نیاز به کار جمعی و فکری داشت.

در نهایت عملکرد خوب استان در کنترل این بیماری به ویژه در موج ابتدایی شیوع نسبت به سایر نقاط نشان داد فعالان عرصه رسانه و ستاد استانی توانستند در این حوزه خوب عمل کنند و پیام مهم کادر درمان و اقدامات گروه‌های جهادی را به گوش مردم برسانند.

*رسانه‌ها در روزهای کرونایی برای آگاهی جامعه به خوبی ورود کردند

رئیس کمیته عملیات روانی ستاد استانی مقابله با کرونا در این باره معتقد است عملکرد رسانه‌های استان در حوزه پیشگیری و اطلاع‌رسانی در مجموع قابل قبول است و همگی به خوبی پای کار آمدند.

ابوالقاسم الماسی با بیان اینکه شکل‌گیری ستاد مبارزه با کرونا یک اقدام نو به دلیل متفاوت بودن و نو بودن بروز این بیماری بود اظهار کرد: آشنایی برای چگونگی برخورد با این بیماری در حوزه‌های درمانی، اطلاع‌رسانی، بهداشت و حوزه‌های مختلف بهداشتی وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا نمی‌دانستیم چگونه باید اطلاع‌رسانی صورت گیرد و یا چه مطالبی را به جامعه منتقل کرد افزود: وقتی این موارد مشخص شد به چارچوبی رسیدیم که بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم و در مدت ۲۰ روز اطلاع‌رسانی یک روند منطقی و صحیحی پیدا کرد.

رئیس کمیته عملیات روانی ستاد استانی مقابله با کرونا با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به یک گروه و ستاد محدود نمی‌شود و هر فردی در دست خود رسانه‌ای دارد که می‌تواند از طریق آن به جامعه اطلاعات ارائه دهد تصریح کرد: این مسأله باعث شد برخی اوقات شاهد انتشار مطالب غیر واقع از سوی منابع غیر رسمی باشیم که گاهی به جامعه آسیب می‌رساند، اما در نهایت پس از مدت کوتاهی به یک عملکرد قابل قبول برای رسانه‌ها در داخل ستاد و خارج از آن رسیدیم.

وی ادامه داد: اگر در جامعه شاهد رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی هستیم، به دلیل انتقال آنها توسط رسانه‌هاست که البته سهم بخشی از آنها بیش از دیگر رسانه‌ها بود و و تأثیرگذاری‌ها متفاوت.

الماسی با اشاره به اینکه اگر امروز وضعیت بیماری کرونا در جامعه ما نسبت به سایر کشورها بهتر بوده، علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی و درمانی، اطلاع‌رسانی‌ها مؤثر بوده است خاطرنشان کرد: رکن اصلی و مهم مبارزه با کرونا مردم هستند که مردم نیز به وسیله خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب متوجه می‌شدند چطور و چگونه رفتار کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها برای آگاهی جامعه به خوبی ورود کردند یادآور شد:  البته ممکن است خلأهایی وجود داشته باشد و گاهی اطلاعات کامل به مردم منتقل نشده باشد، اگرچه این روند طبیعی بوده چراکه در کارهای بزرگ گاهی کمبودهایی نیز بروز می‌کند.

رئیس کمیته عملیات روانی ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: خلاقیت‌هایی که رسانه‌ها در امر اطلاع‌رسانی و اقناع افکار عمومی به ویژه در فضای مجازی به خرج دادند، بسیار قابل توجه و تأثیرگذار بود، ضمن اینکه ورود شهرداری‌ها و استفاده از فضای شهری نیز مطلوب بود.

وی با تأکید بر اینکه صدا و سیمای مرکز همدان در کنار حوزه درمان عملکرد قابل قبولی داشت تصریح کرد: در مجموع عملکرد رسانه در حوزه مبارزه با کرونا قابل قبول است به طوری که شاهد انسجام در این حوزه بوده و هستیم.

*از روزهای تلخ کرونایی تا فراق همکار رسانه‌ای

مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری همدان نیز معتقد است با وجود بحران کرونا خبرنگاران و اهالی رسانه استان لحظه‌ای از کار نایستادند و اطلاع‌رسانی تعطیل نشد، ربانی‌مهر همچنین از داغی گفت که این روزها مطبوعات استان به خود دید و مهدی کاشی پر کشید.

وی اظهار کرد: کرونای منحوس، تمام ارمغانش اخبار بد بود و هر روز شاهد خبرهای تلخی هستیم که شاید تلخ‌ترین این خبرها، مرگ بسیاری از هم وطنان بود که باعث شد کشور عزیزمان ایران همچون دیگر کشورها به گونه‌ای سیاه پوش و ماتم زده باشد.

مشاور استاندار همدان با بیان اینکه کرونا آمد و زندگی‌ها را تغییر داد افزود: شادی‌ها و زیبایی‌های زندگی از دورهمی‌ها تا عروسی‌ها و تفریح‌ها و از همه مهمتر آرامش زندگی تحت تاثیر قرار گرفت، سبک زندگی تغییر کرد و مردم در خانه‌ها حبس شدند و بر چهره‌ها ماسک نشست.

 وی گفت: البته باید پذیرفت که در برابر این سختی‌ها اول باید از خداوند متعال کمک بخواهیم که در روزهای سخت در کنار ما باشد همان طور که در گذشته نیز در همه سختی‌ها این نصرت و مدد الهی را شاهد بوده‌ایم و بعد از آن باید با رعایت اصول بهداشتی به سلامتی خود و دیگران کمک تا از این بحران با هزینه کمتری عبور کنیم.

*حتی کرونا، اطلاع‌رسانی را تعطیل نکرد

ربانی‌مهر با تأکید بر اینکه در روزهای سخت کرونایی، رسانه‌ها رسالت خود را بیشتر از گذشته و بهتر انجام دادند  تصریح کرد: تعداد زیادی از همکاران رسانه به این بیماری مبتلا شدند اما نه تنها اطلاع‌رسانی را تعطیل نکردند که جدی‌تر از گذشته در این راه تلاش کردند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها حتی اگر در جلسات هم حضور نداشتند سعی کردند اخبار مهم کرونایی را به صورت آنلاین گزارش دهند و این روحیه و اقدام اصحاب محترم رسانه در روزهای سخت کرونایی قابل تقدیر است.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا در همدان افزود: خبرنگاران با تلاش و احساس مسوولیت اجتماعی با تمام توان در جهت خدمت به مردم و آگاهی‌بخشی با تمام توان همکاری کردند و بیشترین همکاری را با کمیته اطلاع‌رسانی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از توفیقات نتیجه همکاری خوب رسانه‌های استان بود که از انتخابات تا برگزاری مناسبت‌ها و برنامه‌های مختلف و بحث کرونا بدون ایجاد حاشیه در جهت خدمت به مردم و کمک به توسعه استان صورت گرفت.

ربانی‌مهر در ادامه به فوت همکار رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: در کنار خبرهای تلخ کرونایی، تلخ‌ترین خبر رسانه‌ای ماه‌های اخیر فوت مهدی کاشی یکی از خبرنگاران متعهد و پرتلاش رسانه‌های استان، در آستانه روز خبرنگار بود.

وی افزود: مهدی کاشی در روزنامه وزین سپهر غرب، تعامل خوبی با همه مجموعه‌ها داشت و یک ظرفیت خوب رسانه‌ای در استان ایجاد کرد، اما کرونا از راه رسید و این همکار خوب را از ما گرفت.

مدیر روابط عمومی استانداری همدان با بیان اینکه در حوزه دستگاه‌های اجرایی و روابط عمومی‌ها تمام تلاش ما ارتباط و تعامل با اصحاب رسانه است و در سال‌های اخیر شاهد تعامل خوبی در این حوزه بودیم  یادآور شد: رسانه‌ها هم نهایت همکاری را داشتند و ارتباط خوبی بین مجموعه رسانه، روابط عمومی‌ها و مدیران را شاهد بودیم که البته این تعامل باید تقویت شود.

وی تأکید کرد: واقعیت این است که در شرایط خاص فعلی رسانه‌ها نیازمند همکاری و حمایت بیشتر هستند و باید به این ارکان مهم اطلاع‌رسانی در شرایط فعلی کمک کرد تا بتوانند بهتر از گذشته در جهت توسعه استان کمک کنند.

ربانی‌مهر گفت: امسال روز خبرنگار را در حالی سپری می‌کنیم که حال جامعه ما تحت تاثیر کرونا خیلی خوب نیست، از طرفی فوت همکار رسانه‌ای‌مان درد و سختی این روزها را مضاعف کرده است، اما می‌دانیم خداوند مهربان به ما کمک کند که بتوانیم از این روزهای سخت بگذریم.

وی سخنانش را با شعری از خواجه شیراز حافظ شیرین‌سخن به پایان رساند.

صبا ز منزل جانان گذر دریغ مدار / و از او به عاشق بی دل خبر دریغ مدار

غبار غم برود حال خوش شود حافظ / تو آب دیده از این رهگذر دریغ مدار

*همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم/ عملکرد مطلوب در حوزه اطلاع‌رسانی و شبهه‌زدایی

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز ضمن قدردانی از جامعه خبری استان در انعکاس اخبار حوزه سلامت و مقابله با کرونا اظهار کرد: جلب اعتماد عمومی یکی از فرصت‌های این ویروس است که خوشبختانه در این شرایط دشوار حوزه بهداشت و درمان توانست با اقدام به‌هنگام و اطلاع‌رسانی شفاف اعتماد عمومی را بیش از پیش به حوزه سلامت و بهداشت جلب کند.

محمد طاهری با تبریک روز خبرنگار و تکریم جایگاه ارزشمند طلایه‌داران آگاهی و بصیرت عنوان کرد: اطلاع‌رسانی در عصر امروز که عصر ارتباطات نام گرفته نقش حائز اهمیتی دارد و در شرایط بحران جهانی کروناویروس، این نقش اثرگذاری برجسته‌تری به خود گرفته است.

وی ادامه داد: معتقدم بخش مهمی از مدیریت افکار عمومی در کاهش تنش‌ها و افزایش ابعاد اطلاع‌رسانی برای مردم در مواجهه با این ویروس ناشناخته منبعث از اثرگذاری رسانه‌ها بوده و هست.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان با گرامیداشت یاد و نام مرحوم کاشی قائم مقام روزنامه منطقه‌ای سپهرغرب که بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرد گفت: تلاش خستگی‌ناپذیر و خلاقانه این فعال رسانه‌ای که در اثنای کار و فعالیت خود به این بیماری مبتلا شده بود تنها گوشه‌ای از خدمات ارزنده‌ای است که جریان رسانه در بحران‌ها بروز می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در ستاد استانی مبارزه با کرونا کمیته‌های مختلفی تشکیل شد تصریح کرد: به منظور جلوگیری از بروز هر گونه تناقض اطلاع‌رسانی با مسوولیت مدیر روابط عمومی و ثبت و گزارش‌دهی با مسوولیت مدیر آمار، انفورماتیک و فناوری اطلاعات دانشگاه بوده است.

طاهری ادامه داد: به نظر بنده خوشبختانه عملکرد کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی و رسانه‌ها رضایت‌بخش بوده و در حوزه اطلاع‌رسانی و شبهه‌زدایی اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با قدردانی از رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در خصوص مقابله با کرونا بیان کرد: بهترین راهکار مقابله با این بیماری رعایت بهداشت فردی، کمترین حضور در مجامع عمومی و اطلاع‌رسانی به بستگان و اطرافیان است تا حتی‌المقدور از حضور غیرضروری در بیرون و مسافرت‌‌ خودداری کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه به منظور شفاف‌سازی و تبیین افکار عمومی علاوه بر اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها اطلاعیه‌هایی به صورت منظم منتشر شد تصریح کرد: اطلاع‌رسانی در مورد پیشگیری و مراقبت از کرونا مشتمل بر برگزاری دوره‌های آموزشی با حضور گروه‌های هدف پرسنلی و اقشار مختلف جامعه، توزیع تراکت و محتوای آموزشی، پخش تیزر تلویزیونی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، تبلیغات محیطی در قالب نصب بنر در میادین اصلی شهرها نیز انجام شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی ایستگاه‌های آموزش همگانی و هم‌اندیشی در این زمینه، آموزش در خصوص کرونا ویروس را یک وظیفه قانونی، شرعی، ملی ـ میهنی دانست و با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت شهرستان‌ها از مدیران درخواست کرد که با رفتار هوشمندانه و منطقی برای غلبه بر این مشکل کمک کنند.

طاهری استفاده از پتانسیل مردمی به ویژه دانشجویان به منظور اطلاع‌رسانی در خوابگاه‌ها و جامعه از طریق آموزش چهره به چهره را یکی از نقاط مثبت اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص کرونا عنوان کرد و افزود: باید با اطلاع‌رسانی صحیح شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد تا مردم از تجمعات غیرضروری بپرهیزند و تا حد امکان در منزل بمانند.

وی اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی به همه گروه‌های کانال‌های خبری را بااهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد با بکارگیری مناسب فضای مجازی در جهت رسیدن به اهداف و کمک‌گیری از جامعه شاهد کنترل مشکل موجود باشیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا در قالب شیوه‌نامه‌های آموزشی به گروه‌های پرسنلی به طور گسترده در بخش‌های بهداشتی و درمانی، صنایع و ادارات و حوزه‌های مختلف انجام شده و پیگیری و آموزش اطرافیان فرد متوفی و اطلاع‌رسانی در خصوص دفن بهداشتی و عدم برگزاری مراسم نیز از دیگر فعالیت‌ها بود.

وی از شهروندان خواست با مراقبین سلامت که از طریق تماس تلفنی با شماره ۴۰۳۰ وضعیت سلامت آنها را از لحاظ بیماری کرونا پیگیری می کنند، همکاری داشته باشند.

عضو کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا تقویت اطلاع‌رسانی در این خصوص را خواستار شد و ابراز امیدواری کرد با شعار «همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم» با این اپیدمی مبارزه شود.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصریح کرد: امید است با همراهی و همدلی رسانه‌ها بتوانیم در مدیریت بحران کرونا گام‌های مؤثرتری برداریم.

*کرونا و رسالتی بزرگ در خصوص اطلاع‌رسانی‌های به  موقع، سریع و لازم

یک کارشناس حوزه رسانه نیز با بیان اینکه اسفند ۹۸ همزمان با کشورهای مختلف دنیا، خبر ورود کرونا در کشور ما نیز رسانه‌ای شد اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم اولین دانشگاهی بود که خبر از ابتلای بیماری را داد.

حسین ربیعی ادامه داد: با توجه به اینکه قم نه استان مرزی است که مرز زمینی، دریایی و هوایی با کشورهای دیگر داشته باشد، حتی فرودگاه هم ندارد بنابراین برخلاف برخی تبلیغات سوء، به صورت طبیعی نمی‌تواند منشأ گسترش کرونا قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اولین اطلاع‌رسانی‌ها بعد از کشف اولین مبتلا و شیوع سریع آن آغاز شد افزود: کرونا ویروسی ناشناخته و عجیب است که رفتارهای متفاوتی را نشان می‌داد، همه‌گیری این ویروس و تنوع عملکرد آن باعث می‌شد حوزه اطلاع‌رسانی نیز متفاوت از کارهای تجربه شده قبل باشد.

عضو کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه به صورت طبیعی اطلاع‌رسانی در سه بخش نیاز بود تصریح کرد: اطلاع‌رسانی در خصوص خود ویروس، خطرات آن، میزان ابتلا و شیوع، بایدها و نبایدها در خصوص پروتکل‌های بهداشتی بخش اول محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی در ارتباط با اقدامات مدافعان و جهادگران سلامت برای مقابله با این ویروس که شامل کادر درمان، نیروهای مردمی و گروه‌های جهادی، شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی بخش دیگری از این فرآیند به شمار می‌رفت.

ربیعی در ادامه اطلاع‌رسانی در حوزه نواقص و مشکلات موجود در باره ویروس کرونا، مطالبه‌گری حقوق مردم از مسوولان و پیگیری این مطالبات تا مرحله تحقق را فاز آخر فعالیت رسانه‌ای دانست.

وی با بیان اینکه معتقدم عملکرد رسانه‌های استان در هر سه بخش درخشان بود یادآور شد: همدلی و هماهنگی رسانه‌ها علی‌رغم برخی ناهماهنگی‌های دستگاه‌های متولی نقاط درخشان و برجسته‌ای را رقم زد که شاید تاکنون سابقه نداشته است.

عضو کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا از تولید هزاران خبر در حوزه توصیه‌های بهداشتی به مردم در زمینه کرونا خبر داد و گفت: پویش‌های مردمی و رفتارهای اجتماعی متناسب با این اطلاع‌رسانی‌ها در کنار انعکاس ویژه اقدامات جهادی مردم و حتی مطالبه‌گری از مسوولان به صورت شفاف و دقیق باعث شده کارنامه رسانه‌های همدان روشن باشد.

وی بیان کرد: مرکز فضای مجازی و اطلاع‌رسانی سپاه انصارالحسین(ع) نیز تمام ظرفیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف آموزش شامل تولید صدها فیلم و آیتم تصویری و کلاس‌های مختلف آموزشی در بستر فضای مجازی به کار گرفت.

ربیعی تأکید کرد:  تولیدات تخصصی در بستر فضای مجازی از قبیل موشن‌گرافی و مستندهای کوتاه، عملیات‌های مختلف رسانه‌ای در راستای حمایت و انعکاس تلاش‌های جهادگران سلامت و رزمایش کمک مومنانه مردم و نهادهای انقلابی و دولتی از دیگر اقدامات مرکز فضای مجازی و اطلاع‌رسانی سپاه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به لطف خدا در کنار همه رسانه‌های استانی در رسانه ملی  نیز توفیقات خوبی به دست آمده است افزود: امید آن دارم با رخت بربستن این ویروس منحوس، زمینه بازگشت مردم به زندگی عادی فراهم شود.

*رسانه‌ها با دغدغه کار کردند

مدیرکل صدا و سیمای مرکز همدان نیز به برنامه‌های متنوع و ویژه‌ای اشاره کرد که در بخش‌های مختلف این رسانه در روزهای کرونایی تولید و پخش شد به طوری که صدا و سیما توانست بیش از آن چیزی که مردم برای حصول آن در نقاطی اجتماع می‌کردند را به خانه‌ها ببرد.

علیرضا دهقان‌نیری با بیان  اینکه صدا و سیمای مرکز همدان در طول پنج ماه گذشته حدود ۲۵ هزار دقیقه برنامه تولید و پخش داشته است اظهار کرد: این برنامه‌ها در بخش‌های مختلف صدا، سیما، فضای مجازی و خبر تولید شده است.

وی افزود: در حوزه سیما حدود سه ماه برنامه‌های مستمر زنده که در طول روز ۶ بار با حضور کارشناسان، روانشناسان و ورزشکاران پخش شد و اطلاعات لازم به ویژه در حوزه روانشناسی به مردم ارائه و اقدامات لازم برای ایجاد آرامش در جامعه صورت گرفت.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز همدان از پخش اخبار کرونایی در همه بخش‌ها خبر داد و گفت: در راستای مبارزه با کرونا علاوه بر برنامه‌های نمایشی با مفهوم آموزشی، دوربین مخفی تهیه شد تا برخورد مردم با بیماران کرونایی در جامعه سنجیده شود.

وی در ادامه به پخش برنامه‌های متفاوت در حوزه صدا اشاره کرد و افزود: برنامه‌های رادیویی چون نمایش‌های رادیویی، برنامه‌های رادیومحله، برنامه صبح الوند با محتوای آموزشی اجرا و به روی آنتن رفت.

دهقان‌نیری با بیان اینکه در بخش فضای مجازی و تاثیر مهم آن در افکار عمومی شخصیت عروسکی «آدای» خلق شد خاطرنشان کرد: بیش از ۱۵ برنامه توسط این شخصیت عروسکی به عنوان نمایندگان پزشکان و سایر اقشار که آموزش‌های لازم را به مردم ارائه داد، تهیه و پخش شد.

وی با اشاره به اینکه در بخش خبر نیز همه اخبار ریز و درشت در یک بسته ویژه ارائه می‌شود تصریح کرد: بیشتر مسؤولان استان در نشست‌های خبری صدا و سیما حاضر شدند و اطلاع‌رسانی به صورت مستمر انجام گرفت.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز همدان با بیان اینکه از دوم اسفندماه مبارزه با کرونا در همدان آغاز شد و به خوبی پیش رفت اظهار کرد: متأسفانه لغو محدودیت‌ها  باعث گسترش بیماری شد و آمار مبتلایان افزایش یافت بنابراین مجدد  اقدامات لازم در راستای مقابله با کرونا با قوت انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه  توانستیم جایگزین بسیاری از تجمعات باشیم و مردم خدمات لازم را از طریق تلویزیون در ایام شیوع بیماری دریافت کنند خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در این شرایط ویژه با دغدغه کار کردند و بر روی همه مسائل فکر شد تا مردم همراه شوند و فرهنگسازی لازم در برخورد مناسب برای مقابله با ویروس کرونا به خوبی انجام شد.

در این ماه‌ها که همه به خانه‌نشینی و حفظ فاصله از دیگران توصیه می‌شدند، بسیاری از اهالی رسانه به دل جامعه زدند و از مدافعان سلامت تا خیرینی که به میدان پا نهادند و باری از دوش مردم برداشتند، خبر و گزارش تهیه کردند.

جهادگرانی که به دل کوچه و بازار زدند تا معابر عمومی را ضد عفونی کنند و یا هیأتی‌هایی که به روستاهای دوردست رفتند تا لبی را بخندانند، از دید رسانه‌ها جا نماند؛ آنها خطر را به جان خریدند و بدون هراس از کرونا دل به کوچه و خیابان زدند و برای حفظ جان عزیزانشان از آن‌ها دوری کردند تا سلامتشان به خطر نیافتد.

 همین از خودگذشتگی‌های خبرنگاران بود که امروز مسوولان عملکرد رسانه‌ها را قابل قبول می‌خوانند و مردم نیز به خوبی درک می‌کنند که اطلاعات کامل بنا به تغییر شرایط در اختیارشان قرار گرفت تا با رعایت نکات بهداشتی سلامت خود را حفظ کنند، بی‌شک اگر این شجاعت، گذشت و ایثار نبود، امروز نمی‌توانستیم با افتخار از عملکرد رسانه‌ها بگوییم.

البته این صحبت‌ها به معنای نبود هیچ ضعفی در این حوزه نیست، شاید تغییر چندباره اطلاع‌رسانی در مورد یک موضوع خاص یکی از این موارد باشد که این اتفاق هم ناشی از تغییر رفتار کرونا بود نه نحوه اطلاع‌رسانی! یا بلاتکلیف بودن در مورد برداشتن محدودیت‌ها یا برنداشتن آن با توجه به دو گزاره «معیشت» و «سلامت» و حتی تحلیل‌های ضدونقیض در مورد ارائه آمار ناشی از این ویروس شاید یکی دیگر از نقاط ضعف باشد که این موضوع نیز دلایل خاص خود را داشت، اما در مجموع اطلاع‌رسانی در مورد این ویروس عجیب و غریب نمره بسیار خوبی را از همدان می‌گیرد.

منبع:فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت