آخرین قیمت سکه و طلا
دکه روزنامه و نشریات
وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 24 دى 1396 ساعت 07:40   |   کد مطلب: 31167
آزاد راه ساوه-همدان قرار بود ضمن کاهش حجم ترافیک ،ایمنی را برای رانندگان و مسافران به همراه داشته باشد اما متاسفانه بالا بودن نرخ عوارض ، ضمن نبود امکانات زيرساختي و رفاهي باعث شده تا رانندگان جاده کم عرض و پیچ قدیم را به آزادراه پر هزینه ترجیح دهند.

به گزارش نافع،آزاد راه ساوه - همدان که از آن به عنوان "راه کربلا" نیزاز آن یاد می شود، سال 89 با حضور وزیر راه و ترابری وقت افتتاح و زیر بار ترافیک رفت که البته پس از مدتی تعیین نرخ عوارض سرسام آور موجب شد تا رانندگان و به ویژه رانندگان ماشینهای سنگین، ترافیک را از این آزاد راه به جاده قدیم هدایت کنند.

 

اگرچه احداث آزادراه ها با هدف؛ ایجاد سفری ایمن، کاهش مدت زمان سفر وبهینه شدن مصرف سوخت ایجاد می شوند اما متاسفانه در مورد آزاد راه ساوه- همدان به گفته رییس پلیس راه استان، فرار مردم از پرداخت عوارض این آزادراه، افزایش 24 درصدی تلفات در جاده قدیم همدان را رقم زده است.

آزاد راه ساوه-همدان قرار بود ضمن کاهش حجم ترافیک ،ایمنی را برای رانندگان و مسافران به همراه داشته باشد اما متاسفانه بالا بودن نرخ عوارض ، ضمن نبود امکانات زيرساختي و رفاهي باعث شده تا رانندگان جاده کم عرض و پیچ قدیم را به آزادراه پر هزینه ترجیح دهند.

 

برخی شهروندان ومسافران نیز معتقدند تعرفه گذاری دولت در خصوص این آزادراه در مقایسه با دیگر آزادراههای کشور ناعادلانه است.

 

بالا بودن نرخ عوارض، تلفات در جاده قدیم را افزایش داده است

درهمین رابطه، رئیس پلیس راه استان همدان با اشاره به اینکه، البته آزادراه ساوه – همدان به لحاظ ایمنی تا حدود زیادی موجب کاهش تصادفات منجر به فوت شده است،گفـت:کمترین حوادت و تصادفات در طول 9 ماهه سال جاری مربوط به  آزاد راه مذکور بوده است.

 

سرهنگ رضا عزیزی با بیان اینکه در طول مدت مذکورشاهد کاهش 46 درصدی تصادفات در آزادراه همدان- ساوه بودیم، اظهار کرد:نصب لرزاننده های طولی وعرضی، نصب تابلوهای هشداردهنده، اصلاح نقاط حادثه خیزو نصب دوربین های کنترل سرعت از جمله عوامل کاهش دهنده تصادفات در این محور مواصلاتی می باشد.

 

وی در ادامه سخنان خود با اذعان به اینکه علی رغم موارد طرح شده،متاسفانه بالا بودن عوارض در آزادراه همدان-ساوه، موجب شده تا ترافیک به سمت جاده قدیم سرازیر شود عنوان کرد: بالا بودن عوارض این در افزایش تصادفات در این محور اثر گذار بوده است.

 

افزایش 24 درصدی تلفات در جاده قدیم همدان

سرهنگ عزیزی افزود: متاسفانه، هدایت ترافیک به سمت جاده قدیم، موجب شده تا تلفات فوتی در این جاده نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد افزایش داشته باشد.

 

95 درصد ماشین های سنگین برای فرار از پرداخت عوارض از جاده قدیم تردد می کنند

وی با بیان اینکه درحال حاضر، 95 درصد تردد ماشینهای سنگین از جاده قدیم است، خاطرنشان کرد:نرخ بالای عوارض در این خصوص بسیار اثر گذار بوده است.

 

جاده قدیم، تصادفات مرگباری را رقم می زند

رییس پلیس راه استان همدان بیان کرد:با توجه به ناایمن بودن جاده قدیم، همواره شاهد تصادفات مرگبار در این جاده هستیم.

 

مکاتبات با مسولین استانی بی نتیجه مانده است

وی درادامه با بیان اینکه، بارها از مسئولین استانی خواستار کاهش نرخ عوارض در آزادراه همدان-ساوه شدیم،گفت: درخواستهایی به صورت کتبی به معاون عمرانی استاندار همدان تقدیم شد امامتاسفانه تا کنون هیچگونه اقدامی انجام نشده است.

 

جاده قدیم را بزرگراه کنید

وی تصریح کرد:چنانچه امکان پایین آوردن عوارض وجود ندارد،جاده قدیم باید بزرگراه شود.

 

تعیین نرخ عوارض جاده ای با وزارتخانه است

در ادامه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان با این توضیح که تعیین نرخ عوارض جاده ای، موضوعی وزارتخانه است و به استان ارتباطی ندارد، گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای تنها در بحث تعمییر و نگهداری آزادراه وظیفه مند است.

 

آزاد راه ساوه- همدان با سرمایه گذاری 150 میلیارد تومانی بخش خصوصی به بهره برداری رسید

محمد رودباری با بیان اینکه نرخ عوارض جاده ای براساس ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی مصوب می شود، اظهار کرد: در رابطه با آزاد راه ها ، دولت با مشارکت بخش خصوصی ورود پیدا میکند که در خصوص آزادراه همدان- ساوه بخش خصوصی با سرمایه گذاری150 میلیارد تومان، باید در طول 22 این عدد را دریافت نماید.

 

عوارض دریافتی برای تعمییر و نگهداری آزادراه هزینه می شود

وی با اذعان به اینکه البته بخش عمده ای از عوارض دریافتی از مردم صرف تعمییر و نگهداری آزادراهها می شود،گفت: خط کشی، نصب گاردریل، نصب علائم هشدار دهنده، روکشی و لکه گیری آسفالت،نصب دروربین های نظارتی از جمله موارد هزینه کرد عوارض دریافتی است.

 

شرکتهای بهره بردار از زیان ده بودن عملکرد آزاد راه می گویند

رودباری با بیان اینکه گاها شرکت بهره بردار عنوان می کند که حتی زیادن ده شده است، خاطرنشان کرد: چنانچه اکان داشته باشد،نرخ عوارض تعدیل می شود.

 

جاده قدیم جاده، جاده جایگزین است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان درادامه با بیان اینکه البته به غیر از آزادراه مذکور، جاده قدیم نیز به عنوان جاده جایگزین وجود دارد،عنوان کرد: البته احتمال بروزحوادث در این جاده به دلیل ناایمن بودن وجود دارد.

 

نرخ عوارض اعلام شد

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص تعرفه عوارض فعلی در آزادراه همدان- ساوه توضیح داد:هم اکنون نرخ تعرفه عوارض برای خودروی سواری 4 هزارو 500 تومان، برای وانت و مینی بوس 7 هزارو 500 تومان، برای کامیون 10 هزار تومان، برای اتوبوس و کامیون دومحور 15 هزار تومان، برای کامیون سه محور 17 هزارو 500 تومان و برای تریلی 22 هزار تومان می باشد.

 

 به منظور کاهش نرخ عوارض، در حال مکاتبه با وزارتخانه هستیم

رودباری در پاسخ به انتقاد خبرما مبنی بر اینکه بالا بودن نرخ عوارض موجب انتقال ترافیک از آزادراه به جاده قدیم و افزایش تلفات انسانی در سال جاری شده است، گفت: البته به منظور کاهش نرخ عوارض از طریق استانداری همدان در حال مکاتبه با وزاراتخانه هستیم که امیدواریم هرچه سریع تر به نتیجه برسیم.

 

وی توضیح داد: البته دستور استاندار همدان نیزبه کاهش نرخ عوارض این آزادراه است و امیدواریم هرچه زودتر پیگیری ها به نتیجه برسد.

با توجه به موارد طرح شده،خبرنگار نافع سعی کرد ضمن ترتیب دادن مصاحبه ای با معاون امورعمرانی استاندار همدان،پیگیری کاهش عوارض از سوی مسئولین استانی را جویا شود  که البته متاسفانه تماس های بی پاسخ خبرنگار ما نشان ازآن داشت که متولیان امر، حتی نسبت به نماینده افکار عمومی در استان نیز بی توجه اند، چه رسد به مطالبات مردمی که هیگونه شرایط ارتباطی با مسئولین برایشان فراهم نیست.

متاسفانه به گفته رییس پلیس راه استان و شهادت اصحاب رسانه، موضوع کاهش نرخ عوارض آزاد راه ساوه- همدان مدت مدیدی است که قرار است از سوی متولیان امر در استان، ضمن مکاتبه با وزارتخانه مربوطه پیگیری شود اما این مهم هنوز هم در سایه غفلت مسئولین بلاتکلیف مانده است.

 

به نظرمی رسد جاده قدیم ساوه-همدان قرار است همچنان در سایه تعرفه های سنگین عوارض آزاد راه  قربانی بگیرد!

 

انتهای پیام/

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت

پربیننده ها