دانلود نرم افزار موبایل اندروید ریکاوری
وضعیت آب و هوای همدان
آخرین قیمت سکه و طلا
دکه روزنامه و نشریات

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 31 فروردين 1397 ساعت 08:32   |   کد مطلب: 30973
سالها پیش حضور پارکبان‌ها از سوی شورای‌‌ عالی ترافیک به تصویب رسید تا این افراد باورود به خیابان‌ها ساماندهی توقف‌‌گاههای حاشیه‌ای را به عهده بگیرند که البته عملکرد سلیقه ای و خارج از اصول پارکبانان صدای شهروندان را درآورد.

به گزارش نافع،با افزایش تعداد خودورهای نوشماره و سنگین تر شدن ترافیک درون شهری،ضرورت مدیریت فضای پارک از سوی شهرداری ها امری حائزاهمیت است.

 

مدیریت شهری درسطح کلان ابتدا باید با ایجاد پارکینگ های طبقاتی فراهم سازی فضای پارک را مورد توجه قرار دهد اما از آنجا که ایجاد پارکینگ های مذکورنیازمند صرف بودجه های کلانی است لذا شهرداری چی ها سعی می کنند با بهره گیری از حاشیه خیابانها این کمبود را جبران نمایند.

 

اگرچه در سطح کشورهای توسعه یافته نیز پارکهای حاشیه وجود دارند اما بهره گیری از طرح پارکهای حاشیه ای در صورت اجرای بدون نقص آن مثمر ثمر خواهد بود.

 

 سالها پیش حضور پارکبان‌ها از سوی شورای‌‌ عالی ترافیک به تصویب رسید تا این افراد باورود به خیابان‌ها ساماندهی توقف‌‌گاههای حاشیه‌ای را به عهده بگیرند که البته عملکرد سلیقه ای و خارج از اصول پارکبانان صدای شهروندان را درآورد.

 

در راستای نظارت هرچه جدی تر بر پارکبانها و اصولی شدن عملکرد آنان، شهرداری همدان در سال جاری پس از آمد و شدهای فراوان به شهر مشهد و الگوبرداری از مدیریت شهری در این شهر، سعی کرد با انعقاد قراردادی با شرکت الیت فضای مناسب تری را برای پارک عادلانه ایجاد کند اما به نظر می رسد طرح مذکوربه گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان هنوز دارای اشکالاتی است.

 

رایگان نبودن نیم ساعت اولیه دربرخی پارک، تعریف نشدن قوانینی ویژه ی مسافران، تهدید شدن به جریمه خودرو در صورت عدم دریافت کارت شارژ از جمله انتقادات طرح شده از سوی مردم در این خصوص می باشد.

 

در همین رابطه گفتگویی ترتیب دادیم با احسان صباغ، مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان همدان و برخی دیگر از مسئولین که در ادامه گزارش به آن اشاره شده است.

 

روزانه 37 دستگاه خودروی نو شماره وارد معابر شهری همدان می شود

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان با گسترش شهر نشینی وافزایش تعداد خودروها،مدیریت فضای پارک در شهرها از الزامات است،گفت:تنها در شهر همدان روزانه 37 دستگاه خودرونو شماره وارد خیابانهای شهر می شود و طبیعتا ایجاد پارکینگ های طبقاتی و افزایش عرض معابر به همین نسبت امری غیر ممکن است.

 

احسان صباغ ادامه داد:درمقابل افزایش تعداد خودروهای نوشماره، مدیریت تقاضا ازجمله ی راهکارهااست و بر همین اساس هرچه بتوانیم پارکهای بلند مدت را به پارکهای کوتاه مدت تبدیل کنیم موفقیت از آن مااست.

 

وی بیان کرد: در همین راستا و البته  در راستای اجرای ماده 15 قانون جرائم راهنمایی و رانندگی مصوبه مجلس شورای اسلامی، مدیریت پارک حاشیه در دستور کار قرار گرفت.

 

صباغ با بیان اینکه  درمدیریت هوشمند پارک حاشیه ای هیچکدام از محاسبات توسط نیروی انسانی انجام نمی شود،عنوان کرد: نیروی انسانی تنها وظیفه ثبت و ضبط پلاکها و ارسال آن به سامانه مرکزی تعبیه شده را برعهده دارد.

 

بر اساس قوانین مصوب نیم ساعت ابتدایی پارک رایگان است

وی افزود: براساس قوانین مصوب از سوی قانون گذار،در پارک حاشیه ای نیم ساعت ابتدایی پارک رایگان است ودر حقیقت شرایطی ایجاد شده تا شهروندان به ترک هرچه سریعتر فضای پارک ترغیب شوند.

 

بیش از 4 هزار فضای پارک در محوطه بوعلی ایجاد شده است

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان با اشاره به اینکه به عنوان مثال پیش از این در خیابانی مانند خیابان بوعلی150  ظرفیت پارک حاشیه ای وجود داشت که این فضا توسط صاحبان کسبه و کارمندان اشغال می شد و در چنین شرایطی از 7 صبح تا 9 شب تنها همین 150 خوردو شانس بهره گیری ازفضای پارک را داشتند در حالی که با وضیعیت فعلی این تعداد فضا به 4هزارو 200 فضای پارک افزایش یافته است.

 

وی افزود: در حقیقت چناچه درهر نیم ساعت فضاهای پارک موجود تخلیه شود، بیش از 4 هزار مورد پارک خواهیم داشت.

 

68 درصد پارکهای حاشیه ای به زیر نیم ساعت رسیده است

احسان صباغ با بیان اینکه اجرای طرح پارک مکانیزه حاشیه ای میزان پارکهای دوبل را نیز به حداقل رسانده است، گفـت: در حال حاضر 68 درصد از پارکهایی که در کنار معابر شهری اتفاق می افتند زیر نیم ساعت و بدون دریافت هزینه است.

 

وی توضیح داد: البته قانون رایگان بودن پارک در نیم ساعت اول تنها مربوط به پارکهای حاشیه ای است و شامل پارکهای محوطه ای نمی شود.

 

صباغ  بیان کرد:ماده 15 جرائم راهنمایی و رانندگی مخصوص پارکهای حاشیه است و شامل پارکهای محوطه ای نمیشود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در پارک حاشیه ای به هیچ وجه زیر نیم ساعت از شهروندان هزینه ای گرفته نمی شود،گفت:تمام این مبالغ از مبلغی به عنوان شارژ در پلاک خودرو ثبت و ضبط شده کسر می شود.

 

وی توضیح داد: شهروندان می توانند با مراجعه به پارکبان و یا درگاه اینترنتی تعریف شده صورت وضعیت شارژ کارت خود را بررسی نمایند.

 

درآمد شهرداری از طرح پارک حاشیه ای هوشمند 6 میلیارد تومان است

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان در خصوص درآمد حاصل ازاجرای طرح پارکهای حاشیه ای هوشمند در همدان عنوان کرد:در طرح مذکور، قرار داد به صورت bot منعقد شده است  که در این حالت کل سرمایه گذاری اولیه برعده ی شرکت "الیت" می باشد.

 

وی توضیح داد: سرمایه گذاری اولیه شرکت مذکوریک میلیارد تمان بوده است که بر اساس پیش بینی ها؛ظرف مدت پنج سال، طبق قرارداد منعقد شده ماهانه 100 میلیون تومان درآمد از این محل، نصیب شهر خواهد شد.

 

احسان صباغ درادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر ایکه این درآمد قرار است در کجا هزینه شود،گفت:درآمد حاصل از طرح پارکهای حاشیه ای باید به منظور ایجاد پارکینگ های طبقاتی هزینه شود.

 

پارکینگ آقاجانی بیگ تاخیر ندارد

وی درخصوص تاخیر در اجرای پروژه پارکینگ طبقاتی آقاجانی بیگ عنوان کرد: این پروژه در دست ساخت است وتنها به دلیل بزرگ بودن پروژه اندکی زمان برده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر مبلغ شارژ اولیه کارت پارکها از 2 هزار تا 50 هزار تومان است،گفت: براین اساس نیم ساعت اول رایگان است و تا ساعت سوم به ازای هر ساعت هزار تومان و از ساعت سوم به بعد به ازای هر ساعت 2 هزار تومان محاسبه می شود.

 

وی همچنین در پاسخ به دیگرسوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چنانچه مسافری در حال خروج از شهر، بخشی ازشارژ کارت پارکش را استفاده نکرده باشد آیا شرایطی برای بازپس گیری مبلغ باقی مانده وجود دارد،گفت: مسافرین می توانند با مراجعه به پارکبان حاضر در محل، مبلغ باقی مانده از شارژ کارت را پس بگیرند.

 

بنا به اذعان مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان درآمد حاصل از پارکهای حاشیه ای باید برای ساخت پارکینگ های حاشیه ای هزینه شود چراکه بنابراستانداردها و با توجه به کلان شهر شدن همدان و افزایش خودروهای نوشماره ایجاد چنین پارکینگ هایی برای شهر از الزامات است.

 

علی رغم ضرورت ایجاد پارکینگهای طبقاتی، متاسفانه برخی پروژه های این چنینی چند سالی است که کلید خورده اما پس از گذشت سالها هنوز به بهره برداری نرسیده اند که پروژه پارکینگ آقاجانی بیگ از جمله ی پروژه های مذکور است.

 

حالا باید دید عواید ناشی از پارکهای حاشیه ای تا چه اندازه میتواند در زمینه ایجاد پارکینگ های طبقاتی شهر موثر باشد.

 

پروژه پارکینگ آقاجانی بیگ همدان بهمن ماه سال ۹۳ توسط استاندار همدان کلنگ زنی شد ولی تاکنون به بهره برداری نرسیده است.

 

معطل ماندن یک پروژه شهری با حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری، یقینا نقطه ی مثبتی در کارنامه مدیران شهری نیست و نشان از وجود ضعف در عملکرد آنها دارد.

 

ابرار خرم: پارکینگ طبقاتی آقاجانی بیگ نیازمند 24 میلیارد تومان اعتبار است

در همین رابطه مدیر منطقه دو شهردار همدان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در حال حاضر پارکینگ آقاجانی بیگ 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ،گفت: گار در حال انجام است.

 

رضا ابرار خرم با بیان اینکه در بخشی از اجرای کار به دلیل بررسی های محدوده مذکور توسط میراث فرهنگی، پروژه تعطیل شد،عنوان کرد:دراین خصوص 6 ماه تاخیر در اجرای کار داشتیم اما پس از آن احداث پارکینگ مجدد از سر گرفته شد.

 

وی با اذعان به اینکه این پروژه با ظرفیت 516 واحد در حال احداث است، بیان کرد: تا کنون 7 میلیارد تومان در این رابطه هزینه شده اما بر اساس پیش بینی ها اتمام این پروژه در مجموع نیازمند 24 میلیارد تومان اعتبار است.

 

ابرار خرم پیش بینی کرد: پروژه مذکور تا اردیبهشت ماه سال 97 به بهره برداری می رسد که البته دراین خصوص به یقین تامین بودجه مورد نیاز اثر گذار خواهد بود.

 

بعد دیگری از طرح پارک حاشیه ای مکانیزه تطابق اجرای طرح مذکور با ماده 15 قانون جرائم راهنمایی و رانندگی است.

 

در همین رابطه گفتگویی ترتیب دادیم با رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان تا از میزان تطابق طرح در حال اجرای مذکور با قانون یاد شده بآگاه شویم.

 

سرهنگ فکری: پارک حاشیه ای مکانیزه تنها در صورت اجرای صحیح مورد حمایت است

در این خصوص رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان نیز در رابطه با اجرای طرح پارکهای حاشیه ای مکانیزه در همدان، گفت:اجرای این طرح در راستای عمل به ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی در خصوص ساماندهی و مدیریت پارک های حاشیه ای معابر اصلی و شریانی شهرمورد توجه قرار گرفت.

 

سرهنگ علی فکری با بیان اینکه پیش از اجرای این طرح پارکبانها در هر گوشه از شهر به شیوه ای مشغول فعالیت بودند،اظهار کرد: از آنجا که در این زمینه سازو کار اصولی تعریف نشده بود و پول نقد از مردم گرفته می شد، لذا چندان مورد قبول ما نبود اما با توجه به اینکه در طرح پارکهای حاشیه ای تمام تجهیزات به صورت الکترونیکی است و پول نقد از مردم گرفته نمی شود لذا درحال حاضر طرح در حال اجرا است.

 

وی با تاکید بر اینکه اجرای اصولی این طرح در حال حاضر در حال ارزیابی است،گفت:چنانچه پس از بررسی های چند روز آتی، از اجرای صحیح طرح مذکورمطمئن شویم، طرح پارکهای حاشیه ای مکانیزه مورد حمایت خواهد بود اما در غیر این صورت مدیریت شهری حمایت خاصی نخواهد داشت.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه "آیا در صورت ثبت پلاک خودروتوسط پارکبان وعدم اطلاع راننده، مبلغ مذکورجزو جرائم مالک خوردو محاسبه می شود یا خیر" اظهار کرد:تا زمانی که طرح، توسط شرکت اجرا کننده به طور کامل اجرایی نشود این اتفاق نخواهد افتاد.

 

و اما...

از آنجا که یکی از اهداف اولیه طرح پارکهای حاشیه ای هوشمند، ساخت پارکینگ‌های عمومی از محل درآمدهای حاصله می باشد لذا ضروری است این درآمد به صورت شفاف در رابطه با ساخت پارکینگ های طبقاتی هزینه شود.

 

همچنین پلیس راهنمایی ورانندگی نیز باید هزچه سریع تر به رفع نواق این طرح در حال اجرا بپردازد.

 

به گفته ی مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان،درآمد ماهیانه ی مدیریت شهری از محل پارکهای حاشیه ای، ماهیانه 100 میلیون تومان است اما از آنجا که در حال حاضر140 پارکبان در این فضا مشغول به کار هستند، با کسر حقوق و مزایای این افراد چیزی برای هزینه کردن در ساخت پارکینگهای طبقاتی باقی نمی ماند.

 

این موضوع نشان می دهد یا مدیر عامل سازمان ترافیک شهرداری تمایلی به اعلام درآمدزایی واقعی شرکت الیت نداشته و یا اینکه مدیریت شهری به ضرر راضی شده است!!!

 

 

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه‌ها

هر چی باشه از وضعیت قبلی که همه مردم را ناراضی کرده بود و بین مردم اختلاف پیش آورده بود بهتر است...

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت