دانلود نرم افزار موبایل اندروید ریکاوری
آخرین قیمت سکه و طلا
دکه روزنامه و نشریات
وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 17 اسفند 1395 ساعت 08:26   |   کد مطلب: 25978
شهدا بعد از شهادتشان دست از وظیفه نکشیده اند و به تربیت نسلها مشغولند و در کربلای ایران انسانیت را مشق می کنند.

به گزارش نافع، به سراغ جوانی از دوران هشت ساله دفاع مقدس آمدیم که هم اکنون در مناطق جنگی مشغول مشق نمودن فرهنگ ایثار، شهادت و ایستادگی برای جوانان امروز مملکت است.

 

 

بعد از پایان جنگ و دوری از دوستان شهید، تنها جایی که به اینان آرامش می دهد همان مناطقی است که روزگارانی را با یاران آسمانیشان سپری کرده اند و امروز با روایتگری خاطراتشان، مرحمی بر دل خویش می نهند و یاد آن دوران را زنده می کنند، این همان رسالتی است که حضرت زینب(س) بر دوش داشت، بازگویی ناگفته های دفاع مقدس!

 

 

اما تنها هدف، آرامش دل خود نیست چرا که والاتر از آن هدف، دستگیری از جوانانی است که ره گم کرده اند و نیاز به یاری دارند و نیز تربیت سربازانی مدافع حریم ولایت تا زمینه سازی باشد بر ظهور حضرت حجت(عج):

 

 

 

انتقال مفاهیم ایثار و مردانگی به نسل سوم و چهارم انقلاب در اردوهای راهیان نور

 

 

 

فرجام بازمانده دوران آتش و خون، که از سال 74 در مناطق راهیان نور تردد دارد و به روایتگری مشغول است از نقش این اردوها در زندگی نوجوانان و جوانان جامعه چنین می گوید: اردوهای راهیان نور بعد از گذشت بیست و هفت، هشت سال از دفاع مقدس یکی از بزرگترین کارهای فرهنگی است که در سطح کشور شکل گرفته است.

 

 

وی ادامه می دهد: کسی که می خواهد این مسئله را درک کند باید یکی دو سفر در این اردوها شرکت کند تا ببیند در اینجا افرادی که دارند زحمت می کشند چه چیزهایی را دارند به نسل سوم و چهارم انقلاب انتقال می دهند.

 

 

نهادینه کردن فرهنگ شهادت در راهیان نور فقط وظیفه بسیجیان نیست، مسئولین دست به کار شوند

 

 

فرجام در ادامه راجع به اهمیت مسئله اردوهای راهیان نور بیان می دارد: این اردوها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید توجه داشت که در زمینه این اردوها نباید فقط افراد بسیجی و پاسدار وارد عمل بشوند.

 

 

این راوی راهیان نور تأکید می کند: باید تمام مسئولین استان؛ کسانی که دلشان به حال نظام می سوزد، کسانی که دلسوز مردم هستند، بخاطر جوانهای این مملکت، برای هدایت فکری جوانها و برای اینکه جوانها دچار مشکلات فرهنگی نشوند، باید همه دست به کار شوند و کمک کنند و حتی در این مسیر هزینه کنند.

 

 

خیلی وقتها ما در جاهایی هزینه میکنیم که شاید خیلی نیاز هم نباشد، ولی زمانی که جوانها و نوجوانان ما از اقصی نقاط کشور به این مناطق می آیند و با ادبیات جهاد و دفاع مقدس ما آشنا می شوند.

 

فرجام اضافه می کند: باید به این نکته اشاره کنم که ادبیات دفاع مقدس ما مختص جنگ نیست بلکه شامل کارهای اقتصادی بسیار بزرگی است، شامل مردانگی، از خودگذشتگی، ایثار و تقوا است و مهمتر از همه این ها پاک بودن و برای رضای خدا کار انجام دادن است؛ این ادبیاتی است که امروز در این مناطق به جوانهایمان انتقال می دهیم؛ این است که در این کار می طلبد که بزرگان و مسئولینی که شورای تامین هر استانی را برگزار می کنند پای کار بیایند و دست جوانها را بگیرند.

 

 

وی میگوید: اگر می خواهند که به مملکت آسیبی نرسد، اگر می خواهند فکر جهادی را در ذهن جوانها شکل دهند نه صرفا برای جنگ؛ بلکه فکر جهادی برای اقتصاد این مملکت، برای فرهنگ این مملکت، برای پاک بودن این مملکت، بیایند و کمک کنند.

 

 

گاهی نیازی به کمک مادی هم نیست و تنها حضور مسئولین می تواند دلگرمی باشد برای افرادی که دارند در این مناطق به صورت شبانه روز زحمت می کشند.

 

 

 

آشناسازی جوانان با فرهنگ اقتصاد مقاومتی در سالهای جنگ

 

این خادم راهیان نور در زمینه بحث خودکفایی و اقتصاد مقاومتی، می گوید: در این رابطه می توان به این مسئله در جنگ اشاره کرد که جوانهای ما با دست خالی آمدند و سد کرخه را زدند که بزرگترین سد خاورمیانه است و امروز همان بچه ها که پشت خاکریزها می جنگیدند، کارهای بسیار بزرگی را می کنند که کسی فکرش را هم نمی تواند بکند.

 

 

فرجام بیان می دارد:  این است که هر کسی که با این فرهنگ و ادبیات آشنا بشود و با آن انس بگیرد بی شک از مفیدترین افراد جامعه خود خواهد شد.

 

 

فقر فرهنگی و عدم شناخت، مشکل شایع نسل امروز

 

 

فرجام تصریح میدارد: چندین سال است که در این اردوها با نوجوانها و جوانهای زیادی ارتباط دارم چه دانش آموز و چه دانشجو، نکته حائز اهمیت این است که متاسفانه فقر فرهنگی در بین خانواده های ما زیاد شده، جوانی به منطقه آمده که از خیلی از مسائل به دور بوده به طوری که با شنیدن سخنان روایتگران تعجب می کرد و می گفت: یعنی چی؟!

 

 

وی ادامه می دهد: جوانی که شناختی از واژه ایثار و از خودگذشتگی نداشت، جوانی که حلال و حرام را نمی شناخت، جوانی که چشم پاک نداشت، جوانی که آلوده به گناه بوده، جوانی که زمانی که دیگران مشغول نماز می شدند آنها را مسخره می کرد که نماز برای چیست.

 

 

این جوان دوران دفاع مقدس اضافه می کند: اما من شاهد بودم که همان ها، بعد از گذشت سه، چهار روز حضور در منطقه و خو گرفتن با این آب و خاک، و انس گرفتن با فرهنگ شهید و شهادت، دیگر حتی نماز اول وقتشان را نمی گذاشتند ترک بشود، من خیلی از این ها را دیده ام.

 

 

 

مشق انسانیت

 

 

 

فرجام خاطرنشان می کند: خیلی پیش می آید که به صورت رفاقتی جوانها را با مینی بوس به این مناطق می آورم، پیش آمده جوانهایی که اگر نماز صبحشان قضا می شد اهمیتی نمی دادند بعد از برگشتن از مناطق حالا اگر نماز شبشان قضا بشود آن روز را تا شب ناراحت هستند.

 

 

این راوی راهیان نور ادامه می دهد: از این نمونه ها بسیار دیده ام؛ دختر خانمی که وقتی آمده بود اعتقادی به حجاب نداشت و پوشش نامناسبی داشت؛ به شلمچه، هویزه و مناطق دیگر رفته و در پایان سفر اصلا دگرگون شده و می گفت: من نمی خواهم برگردم اینجا همه چیز زیباست.

 

 

وی در پایان صحبت های خود اضافه می کند: بله در اینجاست که می آیند و می روند و در این آمد و شدها می آموزند؛ که حجاب کنند، نماز اول وقت بخوانند، به پدر و مادر خود احترام کنند، خوب درس بخوانند و به حال جامعه خود مفید باشند و چه و چه و چه...

 

 

 

تولدی دیگر در مناطق عملیاتی

 

 

در ادامه جوان دانشجویی ماجرای حضور خود در مناطق عملیاتی را  اینگونه شرح می دهد: در سال 93 مشغول کار بودم، در آن زمان دانشجو هم نبودم و شغل آزاد داشتم، چند نفر از دوستانم که دانشجو بودند، تماس گرفتند و گفتند که می خواهیم به خوزستان برویم، می آیی؟  

 

 

این دانشجو با اشاره به اصرار دوستان برای رفتن به این سفر میگوید: چند بار به من گفتند و اصرار داشتند که یکی از دانشجویان انصراف داده و یک جای خالی است تو هم بیا، گفتم: نه بابا! کار دارم، اگر چهار، پنج روز بیایم آنجا کلی از زندگی عقب می افتم. اما بعد از چند روز به ذهنم رسید که بلند شوم و بروم، لااقل یک تفریح است دیگر، چند روزی را خوش می گذرانیم و برمی گردم.

 

 

پای جا مانده

 

 

 

وی در ادامه می گوید: همینطور که در مناطق عملیاتی می گشتیم و روایتگری می کردند با خودم می گفتم خدایا اینها چه می گویند؟!

 

 

این دانشجو می افزاید: تا اینکه به منطقه ای رسیدیم، در آنجا جانبازی را دیدم که یک پایش قطع شده بود، این جانباز می خواست کفشش را از یک پایش در آورد و نمی توانست این کار را انجام دهد تا بالاخره به سختی کفش را از پا درآورد و وارد نمازخانه شد.

 

 

در آن لحظه نگاه می کردم به کفشهای جفت شده، می دیدم که همه دو کفش دارند و او یکی، همه دو پا دارند و او یکی، وضعیت این فرد مرا منقلب کرد بدون هیچ روایتگری، که پای نداشته اش خود، روایت از ایثار و گذشت داشت، او از خود گذشته بود که امروز من راحت بتوانم زندگی کنم، که ذره ای از خاک ما به دست دشمن نیفتد و آن روز تولد دوباره ای بود بر من، تولدی بر افکار و عقاید من و شناختم از فرهنگ ایثار و جهاد و مردانگی.

 

 

این جوان در حالی که بسیار تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفته بود بیان می کند: من این نبودم که امروزم، و خدا را سپاس می گویم که پایم به قتلگاه ستارگان خاکی این دیار باز شد و ممنون شهدا هستم که حیاتی نو به من بخشیدند تا مفهوم خوبی و پاک زیستن را بفهمم و لذت مردانه زیستن را درک کنم.

 

 

 

برکت خدمت به زائران کربلای ایران

 

 

 

یکی از مسئولین بسیج دانشجویی که سالهاست در زمینه راهیان نور مشغول خدمت به دانشجویان است نیز در خصوص برکت حضور در این مناطق و خدمت به زائران شهدا چنین می گوید: بنده چهارده، پانزده سال است که وارد عرصه راهیان نور و خدمت به زائرین شهدا شده ام و تمام برکات و خیری که در زندگی شخصی خود دارم را مدیون این فعالیتها می دانم.

 

 

وی ادامه می دهد: هر سال که این اردوها به پایان می رسد مشتاقانه در انتظار فرا رسیدن ایام این سفرها می نشینیم تا شهدا بطلبند و روزیمان گردد که بار دیگر خادم زائران شهدا باشیم.

 

 

 

گره گشایی در مناطق با توسل به شهدا

 

 

 

این مسئول راهیان نور می گوید: بارها پیش آمده که در دوران خدمت در مناطق، اتفاقات و مشکلاتی پیش آمده که با توسل به شهیدی خاص و عنایت آن شهید گره گشایی رخ داده است.

 

 

در این مناطق با افرادی ملاقات می کردیم که سالها بود ندیده بودیم و این نمی توانست اتفاقی باشد و از نظر من همه برنامه ریزی شهدا بوده است.

 

 

این خادم راهیان کربلای ایران میگوید: طی سالهایی که در این مناطق به خدمت اشتغال دارم جوانهایی که به مناطق می آیند و می روند از نظر دهه سنی خوب دائما در حال تغییر هستند، در بخش دانشجویی که ما سر و کار داریم جوانهای دهه شصتی بودند و امروز هم دهه هفتادی ها، خوب هر چه می گذرد فاصله نسلها از دوران دفاع مقدس بیشتر می شود و بالطبع آگاهی و شناخت بچه ها از آن دوران کمتر می گردد.

 

 

وی ادامه می دهد: ما به وضوح می بینیم که وقتی وارد مناطق می شوند، تاثیر مکان روی آن ها خیلی زیاد است و حضور چهار روزه آنها در اینجا آن تلنگر اساسی را به ایشان وارد می کند و کسی که بخواهد هدایت شود و مسیر زندگی اش مشخص شود، در این چهار روز قطعا می تواند کاری برای خود بکند.

 

 

 

همه این افراد دعوت شده هستند

 

 

این خادم راهیان تصریح میدارد: درست است که عده ای با پوشش نامناسب و آرایش نامناسب در این مناطق حاضر می شوند اما از نظر بنده همه این افراد دعوت شده هستند، دعوت می شوند تا شهدا کاری برایشان بکنند و اگر شهدا نخواهند کسی نمی تواند در این راه گام بردارد.

 

 

 

فرهنگ سازی خرید کالای ایرانی در این اردوها

 

 

 

این مسئول ناحیه دانشجویی تأکید میکند: در زمینه کارهای فرهنگی سعی ما در ناحیه دانشجویی بر این بوده که بسته فرهنگی متقنی را فراهم کنیم.

 

 

وی ادامه می دهد: در زمینه اقتصاد مقاومتی لیوانهای شیشه ای ایرانی را تهیه کرده ایم، تا هم از مصرف بی رویه لیوان های یک بار مصرف جلوگیری کنیم هم آموزشی باشد در زمینه خرید کالای ایرانی، یک سررسیدی را خود بچه های دانشجو طراحی کرده اند.

 

 

این مسئول راهیان نور می گوید: از اطلاعات شهدای دانشجوی همدان در آن استفاده شده و روی آن کار فکری و مهندسی خوبی شده است و اطلاعات خوبی طرح ریزی شده تا در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.

 

 

وی ادامه می دهد: یک سری فالنامه های شهدا هم تهیه شده ودر اختیار دانشجویان قرار دادیم تا هر منطقه که می روند به یاد یک شهید باشند و دستنوشته ای بنویسند و در آخر بتوانیم خاطره ای، دلنوشته ای از اینها جمع بکنیم.

 

 

این خادم راهیان نور خاطرنشان می کند: در محل اسکان هم یک فضای نمایشگاهی بسیار زیبایی آماده شده که هم مقتدایی و هم وصیتی است و مشوقی است برای کسانی که می آیند.

 

 

 

وی در تکمیل صحبتهای خود تصریح میدارد: سعی بر آن بوده که هر اتوبوس حداقل یک راوی داشته باشد، در فضای اسکان از طلبه های خواهر استفاده کرده ایم. از راویان مستقر در مناطق نیز استفاده شده است و سعی کردیم فضای پشتیبانی طوری باشد که بچه ها کمترین آسیب را ببینند.

 

 

 

در پایان باید گفت در این مناطق انسانیت را مشق می کنند. شهدا بعد از شهادتشان نیز دست از وظیفه نکشیدند و به تربیت نسلها مشغولند، امید است مورد توجه این مقربان درگاه الهی قرار گیریم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت